REFERENSFILMER FÖR GLIMÅKRA
IKEA COTS
IKEA COTS
Den här filmen gjordes för IKEAs amerikanska marknad, där traditionen är att spjälsängar görs väldigt överdimensionerade - för att ge ett säkert intryck. Vi blandade “lifestyle-bilder” med en intervju med en sortimentansvarig IKEA-person.
Kombinationen av en person som beskriver en produkt och bilder på produkten i användning är enkel men kraftfull. Det blir levande och dynamiskt.
Vi tycker att denna filmen tydligt visar att den som beskriver produkten inte nödvändigtvis måste vara vid produkten hela tiden.
STRANDMON
“Strandmon” är namnet på IKEAs öronlappsfåtölj som kom för några år sedan. Den är en så kallad “solitär” och hör egentligen inte hemma i någon specifik IKEA-stilgrupp. Detta tog vi fasta på och filmade den (i stop motion) i helt olika hem för att visa att den smälter in bra i olika miljöer. Vi gjorde flera olika filmer om Strandmon baserat på dessa bilder och i den här filmen har vi med intervjuer, med en IKEA-formgivare och en av produktutvecklarna på IKEA - för att ge en bredare bild av Strandmon.
Vi tycker att denna filmen visar att det finns en poäng att låta designers och prouktutvecklare dela med sig av tankarna bakom produkten. Det skapar en djupare relation till produkten om man får träffa de som skapat den.
FJÄLLBERGET
Att produktutveckling innefattar samarbete mellan olika specialister är förstås självklart men kanske inte något som alltid visas. I den här filmen om stolen Fjällberget ville IKEA att vi skulle ge en inblick i hur det samarbetet går till - samtidigt som vi ger en känsla av hur viktig tillsammans-kulturen är inom IKEA.
Filmens visades för alla säljare och inredare på IKEA i hela världen för att de ska bli ambassadörer för stolen Fjällberget och kunna presentera den för kunder på ett bra sätt.
KITCHEN ISLAND
Vi fick frågan om vi kunde göra en film om ett nytt kök från IKEA. Vi föreslog att filmen skulle skildra en dag i livet kring en köksö - i en enda sammanhängande kameraåkning. Vi frågade Anna, en kompis med sex barn, om hon kunde komma och vara med som statister. Sagt och gjort. Ett rätt omständigt studiobygge, men det känns inte att det är en studio, tycker vi i alla fall. Vi blandade slow motion, fast motion och filmning i normal hastighet för att få till lite variation i bildflödet.
Vi visar denna filmen bara för att vi tycker det är kul att ha med lite storytelling kring en produkt. Kanske inte aktuellt just för de filmer som ni ska göra just nu - men i framtiden…