REFERENSFILMER FÖR DEROME

 

Här nedan är ett litet urval av filmer vi gjort. De flesta av filmerna har använts i kulturbärande interna aktiviteter medan några är mer traditionella informationsfilmer som använts externt. Några är enkla i sin form och några är mer avancerade. Vi vill genom det här urvalet visa att vi hanterar många olika format och att vi är vana vid att anpassa filmernas utformning utifrån resurser och förutsättningar.


NORRMEJERIER - HÅLLBARHET

Vi gjorde under hösten 2020 en serie filmer för Norrmejerier. Filmerna är avsedda för internt bruk som en del av Norrmejeriers interna projekt “Kulturresan”.

De är helt baserade på intervjuer med medarbetare och de olika filmerna ska spegla Norrmejeriers kärnvärden.

Den här filmen lyfter ett av dessa kärnvärden - hållbarhet.

Filmerna spelades in under fyra dagar längs Norrlandskusten, i Umeå, Luleå och Burträsk.

Kostnaden för filmerna är ca 80’ styck.


POLFÄRSKT

När Polfärskt skulle samla hela sin personal till sin kick-off 2018 så ville de ge alla nya anställda en känsla för bolagets historia - utan att dra ner på feststämningen…

Filmen är manusstyrd i detalj och även de historiska scenerna är nyfilmade vilket ger en ganska kul känsla - att samma sköna snubbe dyker upp i alla tider…

Det är svårt att bryta ut kostnaden för denna filmen eftersom materialet användes till många olika kortare filmer där allt var del av en större budget för hela eventet, men den skulle kosta ca 500’ att göra.


VGR - VINDKRAFTEN VÄXER

I omställningen till ett klimatsmart samhälle har vindkraften en viktig roll. Men utbyggnaden bromsas av den stora mängden överklaganden som ofta handlar om okunskap. Den här filmen gjordes för visning under de samråd som kommunerna håller med medborgare i då de presenterar nya utbyggnadsplaner. Filmen ska informera och skapa förståelse för varför nya vindkraftverk är så höga och varför de har blinkande lampor på sig.

Den här filmen kanske inte har så mycket att göra med vad ni på Derome vill ha under ert jubileumsår, men vi tyckte det var fint att visa något som är väldigt enkelt, prydligt och helt fritt från koppling till något varumärke.

Budgeten för denna filmen var ca 230’.


IKEA - REGISSÖR

Regissör är en ny möbelserie som använder sig av en unik IKEA-ide där skruvar och muttrar har ersatts av en finurlig liten träbit, “wedge dowel” som gör att monteringen blir enkalre och snabbare. Produkten blir miljövänligare och alla blir glada.

Två dagars inspelning. Dag ett filmade vi produkten, intervjuade produktutvecklare och designers samt filmade montering i Älmhult. Efter inspelningsdagens slut åkte vi ner till Karlskrona och tog färjan till Polen där vi filmade i fabriken nästa dag. På kvällen dag två tog vi färjan tillbaka till Sverige. Så här i efterhand tycker vi att vi skulle stannat en dag till i Polen och sett oss om lite.

Budgeten låg på ca 175’ exklusive reskostnader.


ZENUITY - WAY OF WORKING

Zenuity startades av Volvo och Autoliv som tillsammans ville lägga utvecklingen av mjukvaran till självkörande bilar i ett separat bolag.

Rekryteringen av medarbetare till Zenuity har skett i konkurrens med de stora IT-jättarna Google, Facebook, Apple, etc och kampen om att hitta de skarpaste hjärnorna är hård. Därför gjorde vi en serie intervjubaserade filmer som på ett genuint och trovärdigt sätt skulle beskriva hur det är att jobba på Zenuity. Vi gjorde fem olika filmer och ca 40 korta filmer till sociala medier baserat på ett antal intervjuer med medarbetare i Chicago, Munchen och Göteborg. Rakt och enkelt - trovärdigt och okonstlat.

Det går inte att ange budgeten specifikt för denna filmen eftersom materialet användes i så många olika filmer - men om man exkluderar reskostnader så skulle en motsvarande film ha en budget på ca 150’.


IKEA - FJÄLLBERGET

Att produktutveckling innefattar samarbete mellan olika specialister är förstås självklart men kanske inte något som alltid visas. I den här filmen om stolen Fjällberget ville IKEA att vi skulle ge en inblick i hur det samarbetet går till - samtidigt som vi ger en känsla av hur viktig tillsammans-kulturen är inom IKEA.

Filmens visades för alla säljare och inredare på IKEA i hela världen för att de ska bli ambassadörer för stolen Fjällberget och kunna presentera den för kunder på ett bra sätt.

Budgeten låg på ca 160’ för denna filmen.


IKEA FOUNDATION - POWER FOR A BRIGHTER FUTURE

IKEA FOUNDATION - Power for a brighter future

Den här filmen släpptes i samband med att IKEA Foundation presenterade en stor donation till UNHCR som skulle räcka till en solcellspark som förser ett helt flyktingläger med över 50.000 människor i Jordanien med el.

Vi spenderade två dagar i lägret, gjorde intervjuer med hjälp av en tolk och klippte sedan ihop den här filmen samt en serie korta filmer för sociala medier.

Detta har kanske inte så mycket med Deromes 75-årsfilmer att göra, men vi visar den ändå för vi tycker den visar att vi behärskar det dokumentära filmandet och berättandet.

Budgeten (exklusive reskostnader) låg på ca 175’ för denna filmen inklusive de olika kortversionerna för sociala medier.